با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم ؟ + درمان فوری گیاه

با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم ؟ این سوال یک پرسش پرتکرار در ارتباط با پرورش و نگهداری گل زاموفیلیا محسوب می شود به همین جهت در این مقاله از سایت بنتا فلاور به این مساله ی بسیار مهم و کلیدی می پردازیم اما پیش از آن، نگاهی مختصر بر دلایل زرد شدن برگ های زاموفیلیا خواهیم داشت.

زرد شدن برگ های پایینی زاموفیلیا

  • زرد شدن برگ های پایینی گیاه عمدتا به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی زرد شدن برگ های پایینی گیاه به دو عامل مختلف بستگی دارد که یکی از آنها آبیاری بیش از حد زاموفیلیا بوده و دیگری، استفاده از خاک بسیار سنگین و نامرغوب برای نگهداری گیاه می باشد.

بنابر نکته ای که اشاره شد زمانی که آبیاری زاموفیلیا بیش از حد لازم انجام شود، فضای خاک تماما مرطوب شده و دسترسی ریشه های گیاه به اکسیژن کاهش می یابد.

بنابراین با توجه به کاهش اکسیژن رسانی طبیعی ست ریشه های زامیفولیا به مرور زمان تغییر رنگ دهند و میل به پوسیده شدن پیدا کنند در نتیجه پیشنهاد می شود همواره در آبیاری گیاه محبوب خود، با دقت عمل بسیار زیادی رفتار نمایید.

از سویی دیگر زمانی که برای نگهداری زاموفیلیا در خانه از خاک بسیار سنگین استفاده شود، جای تعجبی ندارد که زهکشی خاک گلدان بسیار کم باشد و مجددا مشکلات آبیاری بیش از حد و یا همان پوسیدگی ریشه ها، گریبان گیاهمان را بگیرد و دوباره این پرسش در ذهن ما تکرار شود که با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم !!

  • زرد شدن برگهای بالایی زاموفیلیا چه دلایلی دارد ؟

زرد شدن برگ های بالایی زاموفیلیا

در نقطه مقابل تغییر رنگ برگ های پایینی گیاه، زرد شدن برگ های زاموفیلیا از بالا نیز دلایل بسیار مختلفی دارد که از جمله ی آنها می توان به آبیاری بسیار کم، تغذیه نکردن گیاه، نامناسب بودن نور محل نگهداری و همچنین بیمار شدن گیاه اشاره نمود.

زمانی که آبیاری گل زاموفیلیا کم باشد، طبیعی ست که رطوبت مناسب به برگ های جدید و جوان گیاه نرسد و برگ های پایینی و پیرتر در جذب آن موفق تر عمل کنند. در چنین شرایطی برگ های گل زامیفولیا به مرور زمان زرد شده و این تغییر رنگ، از نوک برگ های گیاه آغاز می شود.

همان طور که قبلا در مقاله آموزش نگهداری زاموفیلیا در سایت بنتا فلاور اشاره کردیم، گل مذکور گیاهیست که حدودا هر بیست و پنج روز یکبار نیاز به آبیاری سیراب دارد با این حال اگر شما همراهان گرامی گیاه خود را قطره چکانی آبیاری می کنید، تردید نداشته باشید که علت زرد شدن برگ زاموفیلیا از بالا ی شما به خاطر همین آبدهی نامناسب گیاهتان می باشد.

لازم به ذکر است برای ّآبدهی گل زامیفولیا بهتر است از آب بدون املاح و یا جوشیده استفاده شود تا درصد مبتلا شدن برگ ها به نوک سوختگی، به صفر برسد.

با توجه به نکته ی اشاره شده، برای جلوگیری مجدد از سوال با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم پیشنهاد می شود لطف بیشتری به گل محبوب خود داشته باشید و آن را در زمان مناسب آبیاری نمایید.

عدم تغذیه چه نقشی در زرد شدن برگ های بالایی گیاه دارد ؟

با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم ؟

گیاهان ارتفاع بلند زامیفولیا برای رشد مناسب خود نیاز به عناصر ماکرو و گلهای کوچک، نیاز به مواد مغذی میکرو دارند.

با توجه به نکته ی اشاره شده اگر در آبیاری گیاه محبوبتان مشکلی وجود ندارد و از طرفی مدت هاست که گیاه خود را تغذیه نکرده اید، اطمینان داشته باشید که علت زرد شدن برگ زاموفیلیا از بالا ی شما به خاطر همین عدم تغذیه گیاهتان می باشد.

بنابراین برای جلوگیری از تکرار پرسش با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم توصیه می شود گیاه خود را هر سه هفته یکبار به صورت کاملا رقیق شده با کودهای مناسب تغذیه نمایید.

لازم به ذکر است منظور از استفاده رقیق از کودها آن است که دوز مصرفی، بر اساس نصف توصیه تولید کننده و یا سازنده محصول باشد.

نور نامناسب چگونه سبب زرد شدن برگهای بالایی گل زاموفیلیا می شود؟

با برگ زرد گل زاموفیلیا چه کنیم

گیاهان زامیفولیا مخصوصا واریته ی بلک شان، نیاز به نور غیر مستقیم اما کامل خورشید دارند به طوری که نور خورشید بتواند روزانه حداقل شش ساعت روی بافت رویشی گیاه تابش داشته باشد و از یک پرده ی شفاف عبور کند.

روند زرد شدن برگ های بالایی زاموفیلیا به واسطه ی نور کم محل نگهداری، اول در برگ های جدید و جوان نمایان می شود به طوری که در این تغییر حالت در درجه ی اول کمی برگ های گیاه تیره شده (سبز پر رنگ و یا مشکی تیره در واریته بلک) و سپس زرد کمرنگ می شوند.

با توجه به تمامی نکات اشاره شده اگر فاصله گلدان زامیفولیا شما تا پنجره بیش از سه متر است و گیاه شما در طول روز نور کمی دریافت می کند (کمتر از شش ساعت)، اطمینان داشته باشید که علت زرد شدن برگ زاموفیلیا از بالا ی شما به دلیل همین شرایط نوری نامناسب گل تان می باشد.

در نتیجه قطعا بهتر خواهد بود برای جلوگیری از پرسش با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم ، نگاهی ویژه تر به شرایط نگهداری زامیفولیای خود داشته باشید و شرایط نوری گیاهتان را ارتقا دهید.

نور نقش بسیار مهمی در سریعتر شدن رشد گیاه و همچنین پاجوش زدن گل زامیفولیا دارد بنابراین از شما عزیزان و همراهان گرامی تقاضای داریم به شرایط نور گیاه خود توجه ویژه داشته باشید.

بیمار شدن گیاه آخرین علت تغییر رنگ برگ های بالایی زامیفولیا

زمانی که بوی بسیار بدی از سطح خاک به مشام برسد و یا اینکه روی برگ های گیاه نقاط سیاه و قهوه ای رنگی به وجود بیاید، در چنین شرایطی به قطعیت می توانیم بگوییم گیاه زامیفولیا بیمار شده و نیاز به احیای فوری دارد.

برای رفع بوی بد پیشنهاد می شود گیاه به طور کامل از گلدان خارج و ریشه های آسیب دیده تا نقاط سالم هرس شوند (در صورت گندیدگی ریزوم ها، از قارچکش استفاده نمایید).

از سویی دیگر اگر برگ های گیاه آسیب دیده هستند، برای احیای زامیفولیا قطعا بهتر خواهد بود  از قارچکش های همه کاره نظیر دکتر پلنت جهت احیای گیاه برای جلوگیری مجدد از پرسش با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم ، استفاده شود.

با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم ؟

اگر برگ های گل زامیفولیا شما به هر دلیلی جز بیماری های قارچی زرد شد، بهتر است برگ های آسیب دیده و تغییر رنگ داده گیاه خود را برش ندهید و در راستای احیای گیاهتان و یا همچنین اصلاح شیوه ی پرورش زامیفولیا گام بردارید.

از سویی دیگر اگر برگ های گل زاموفیلیا از بیماری های قارچی رنج می برند، پیشنهاد می شود برگ های آسیب دیده را برش دهید و همان طور که چند خط بالاتر اشاره شد، برای سرایت نکردن بیماری به گیاهان دیگر و آسیب ندیدن برگ های سالم خود گیاه، از قارچکش های همه کاره استفاده نمایید.

سخن پایانی

با رعایت تمامی نکات اشاره در این مقاله به جرات می توان گفت پروش و نگهداری گل زامیفولیا در منزل، امری بسیار آسان می باشد زیرا این گیاه به راحتی با شرایط محیط خانه سازگار شده و در مواجهه با تنش های استرس زا (نظیر هجوم حشرات و بیماری ها، تعویض خاک و گلدان و ....)، پاسخ مناسبی از خود نشان می دهد با این حال اگر شما همراهان گرامی سایت بنتا فلاور سوالی در راستای با برگ زرد زاموفیلیا چه کنیم دارید، می توانید از طریق کامنت و یا شماره های درج شده در سایت، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.